Περιβαλλοντική Πρωτοβουλία Μαγνησίας

eggrafeite

Δελτία τύπου άλλων φορέων που έχουν ενδιαφέρον.

Για το κουφάρι του Sea Diamond

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Ναυάγιο Κ/Ζ Sea Diamond: Η ανησυχία για την τοξική βόμβα μεγαλώνει & ο εμπαιγμός συνεχίζεται

Απέναντι στη κατάσταση που έχει δημιουργηθεί με το εξελισσόμενο περιβαλλοντικό έγκλημα του Sea Diamond, η τωρινή κυβέρνηση συνεχίζει ακάθεκτη την πολιτική των προκατόχων της, αποδεικνύοντας την αφερεγγυότητα της στο συγκεκριμένο θέμα και την παντελή έλλειψη σεβασμού απέναντι στους πολίτες, το περιβάλλον και τη δημόσια υγεία.

Δεν αποκαλύπτει τους πραγματικούς λόγους που κρατάνε το Sea Diamond στον βυθό της Καλντέρας και, ως πιστός συνεχιστής της οσφυοκαμψίας που χαρακτηρίζει κάθε εξουσία απέναντι στα ευμεγέθη επιχειρηματικά συμφέροντα, υιοθετεί μελέτες που στόχο έχουν να κουκουλώσουν για άλλη μία φορά το πρόβλημα, αντί να το λύσουν.
Οι κατά παραγγελία μελέτες που υλοποιεί το εργαστήριο του ΕΛΚΕΘΕ εμφανίζουν μέχρι στιγμής μία αποπροσανατολιστική κατάσταση σε ό, τι σχετίζεται με την έκταση της τοξικής ρύπανσης. Ωστόσο, τούτο έρχεται σε αντίθεση με τα πραγματικά γεγονότα αφού το πετρέλαιο είναι ορατό σε καθημερινή βάση (βλ. φωτογραφίες: τη στιγμή που οι ερευνητές του συγκεκριμένου εργαστηρίου του ΕΛΚΕΘΕ προσπαθούν  να ανιχνεύσουν υδρογονάνθρακες στο νερό μέσω αναλύσεων, 3,5 χρόνια μετά οι πετρελαιοκηλίδες είναι ορατές δια γυμνού οφθαλμού - γεγονός που καταδεικνύει και την σκοπιμότητα των μελετών -).
Η μεταλλική του δομή είναι δεδομένο ότι θα διαβρωθεί και θα απελευθερωθούν από το πλοίο εγκλωβισμένες τοξικές ουσίες (σωλήνες, μεταλλικά δοχεία, αποθήκες καυσίμων, ηλεκτρικές συσκευές κ.α).

Το ίδιο έχει παραδεχτεί και υποστηρίξει άλλωστε σε δηλώσεις του και ο πρώην Πρόεδρος του ΕΛΚΕΘΕ, κ, Χρόνης,( "Βραχυπρόθεσμα, η επιβάρυνση του περιβάλλοντος δεν είναι ορατή. Μακροπρόθεσμα, εάν δεν γίνει η ανέλκυση, η όλη κατάσταση θα είναι μη αναστρέψιμη" - Ελευθεροτυπία, 15/4/2008).

Η ρύπανση τόσο για τα τοπικά θαλάσσια οικοσυστήματα, όσο και για τα γειτνιάζοντα είναι δεδομένη, ενώ κανείς δεν μπορεί να προβλέψει τις μελλοντικές επιπτώσεις στη δημόσια υγεία, με τον διασκορπισμό των ρύπων μέσω των ρευμάτων σε ολόκληρο το Αιγαίο.

Τα αποτελέσματα που παρουσίασε πρόσφατα η επιστημονική ομάδα του Εργαστηρίου Τοξικών και Επικίνδυνων Αποβλήτων του Πολυτεχνείου Κρήτης, με επικεφαλής τον καθηγητή κ. Γιδαράκο, για τις «Περιβαλλοντικές επιπτώσεις από το ναυάγιο του Sea Diamond» αποδεικνύουν του λόγου το αληθές: Ο εντοπισμός βαρέων μετάλλων σε ψάρια της περιοχής (σε ποσοστό που προσεγγίζει το 50%) και σε επίπεδα που υπερβαίνουν κατά πολύ τις επιτρεπτές τιμές προκαλεί εύλογη ανησυχία και πιστοποιεί σε μεγάλο βαθμό τους ισχυρισμούς και την ανησυχία που εξέφραζε το Αρχιπέλαγος από την πρώτη στιγμή της βύθισης του Sea Diamond.
Δυστυχώς, το συνονθύλευμα αυτό: πολιτικοί, επιχειρηματίες και ασφαλιστικές εταιρείες έχουν δημιουργήσει ένα εκρηκτικό μίγμα που απειλεί την ασφάλεια των πολιτών, συνωμοτώντας ενάντια στις διαμαρτυρόμενες τοπικές κοινωνίες, στο μέλλον της νέας γενιάς, της ελληνικής φύσης και της δημόσιας υγείας.

Σε ό, τι μας αφορά, το Αρχιπέλαγος δεν πρόκειται να αποδεχτεί αυτόν τον εμπαιγμό και δεν θα μείνει θεατής στον κίνδυνο της ευρύτερης ρύπανσης που αντιμετωπίζει το Αιγαίο. Θα εξαντλήσουμε από κοινού με την τοπική κοινωνία της Σαντορίνης κάθε περιθώριο και πρόσφορο μέσο. Σε αυτό το πλαίσιο, τις προσεχείς μέρες κατατίθεται στο Συμβούλιο της Επικρατείας από τον σύλλογο «Δράση για τη Σαντορίνη», το Αρχιπέλαγος, Ι.Θ.Π την κοινότητα Οίας Θήρας, την κοινοτική κοινωφελή επιχείρηση Οίας και μεμονωμένους πολίτες αίτηση ακύρωσης διοικητικής πράξης περί μη τήρηση της προβλεπόμενης διαδικασίας μετά τη βύθιση του Sea Diamond και ζητούμε την άμεση ανέλκυση του. Πέραν τούτου, σε σύντομο χρονικό διάστημα θα κινηθούμε νομικά, ενάντια και σε κάθε εμπλεκόμενο φορέα του ελληνικού δημοσίου.

Παράλληλα, απευθύνουμε κάλεσμα στην τοπική κοινωνία να συνεχίσει τον δίκαιο αγώνα που ξεκίνησε πριν 3 και πλέον χρόνια και να μην αποδεχτεί τετελεσμένες καταστάσεις. Να μην απαιτήσουν τίποτα λιγότερο, από εκείνο που προβλέπει η διεθνής νομοθεσία και εφαρμόζεται σε κράτη που σέβονται τη δημόσια υγεία, το περιβάλλον, και τους πολίτες τους.

Καλούμε δίκτυα ενεργών πολιτών, περιβαλλοντικούς φορείς και μεμονωμένους πολίτες να στηρίξουν τον δίκαιο αγώνα των πολιτών της Σαντορίνης.

Στηρίζουμε την κινητοποίηση των Θηραίων πολιτών, οι οποίοι θα ξεκινήσουν από τη Σαντορίνη για τη συγκέντρωση διαμαρτυρίας που θα γίνει την Τρίτη, 12/10 (10:00π.μ), στο Σύνταγμα.

Θα είμαστε όλοι στο πλευρό τους.

Θοδωρής Τσιμπίδης
Δ/ντής Αρχιπελάγους, Ι.Θ.Π

Θαλάσσια Ερευνητική Βάση
Τ.Θ 229, 83 102, Όρμος Μαραθοκάμπου, Σάμος
Τηλ: 22730 37533, 22730 31862

Χερσαία Ερευνητική Βάση
Τ.Θ 1, 83 301,Ράχες - Ικαρία 
Τηλ: 22750 41070, 22757 70638
Φαξ: 22750 41070 

Γραφείο Διεκπεραίωσης
Μ. Βόδα 89, 10440 Αθήνα,
τηλ 210 8253024

t.tsimpidis@archipelago.gr
www.archipelago.gr

Ενημέρωση & Δράση: Επισκεφθείτε την νέα σελίδα του Αρχιπελάγους στο Facebook, για αμεσότερη επικοινωνία & ενημέρωση.

Ακτινογραφία "Μεγάλων Επενδύσεων"

 

ΑΥΤΟΝΟΜΟΙ ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΚΡΗΤΗΣ

 

ΤΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ ΤΟΥΣ (ΜΑΣ) ΓΙΑ ΤΙΣ ΜΕΓΑΛΕΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ

«ΕΠΕΝΔΥΣΤΕ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ Α.Ε.»

Η πρόθεση δεν είναι καινούρια. Η διαχρονική εμμονή ότι όλα τα προβλήματα της Ελλάδας θα λυθούν με την εξασφάλιση μεγάλων επενδύσεων οδήγησε την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ το 1996 να ιδρύσει με το Ν. 2372/96 το «Ελληνικό Κέντρο Επενδύσεων Α.Ε. (ΕΛ.Κ.Ε Α.Ε.)». Είναι αυτό που μετονομάζεται σήμερα, επί το ελληνικότερον, σε «Invest in Greece A.E.» και που μέσα από το Νομοσχέδιο «Επιτάχυνση Μεγάλων Έργων» θα «τρέξει» το αντικείμενό του με προϋποθέσεις πρωτοφανείς για τα ελληνικά δεδομένα που βασίζονται στο πλήρες «by pass» της ελληνικής νομοθεσίας, των ευρωπαϊκών οδηγιών, του Συντάγματος και της Δημόσιας Διοίκησης και βέβαια στη δυνατότητα εκβιασμού της κοινωνίας που παρέχουν τα δεδομένα της οικονομικής κρίσης .

ΠΟΙΑ ΕΡΓΑ

Τα Μεγάλα Έργα μπορεί να είναι είτε δημόσια είτε ιδιωτικά είτε συμπράξεις είτε μικτής μορφής.

Αφορούν σε υποδομές και δίκτυα στη βιομηχανία, στην ενέργεια, στον τουρισμό, στις μεταφορές και επικοινωνίες, στην παροχή υπηρεσιών υγείας, στη διαχείριση απορριμμάτων και στις επενδύσεις υψηλής τεχνολογίας και καινοτομίας, συμπεριλαμβανομένων όσων εντάσσονται στον Αναπτυξιακό Νόμο. (άρθρο1)

ΠΟΙΟΣ ΑΠΟΦΑΣΙΖΕΙ

Η Διυπουργική Επιτροπή Μεγάλων Έργων και Υποδομών (Π.Υ.Σ 12-2-2010, ΦΕΚ Α 25/2010) είναι αρμόδια για την ένταξη των επενδύσεων στη Διαδικασία Μεγάλων Έργων. (άρθρο3)

ΠΟΙΟΣ ΕΙΣΗΓΕΙΤΑΙ

Το ΕΛ.Κ.Ε Α.Ε. που μετονομάζεται σε «Invest in Greece A.E.». (άρθρο 18)

Πολύ ενδιαφέρον είναι να δούμε τη σύνθεση του Διοικητικού του Συμβουλίου του ΕΛ.Κ.Ε: «Το ΕΛ.Κ.Ε διοικείται από εννεαμελές Διοικητικό Συμβούλιο... Ως μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου διορίζονται ανώτερα τραπεζικά στελέχη, στελέχη επιμελητηρίων προσωπικότητες της επιχειρηματικής και ακαδημαικής ζωής του τόπου και στελέχη του δημόσιου τομέα που διαθετουν εμπειρία σε θέματα επενδύσεων και διεθνούς επιχειρηματικής δράσης. Τέσσερα από τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου εκτός από τον πρόεδρο και τον αντιπρόεδρο, διορίζονται μετά από υπόδειξη της Ενώσεως Ελληνικών Τραπεζών και των τριτοβάθμιων επαγγελματικών οργάνωσεων που υποδεικνύουν από ένα πρόσωπο».

Η Invest in Greece Α.Ε μπορεί να συνάπτει συμβάσεις παροχής υπηρεσιών ή έργου με χρηματοοικονομικούς, νομικούς, τεχνικούς και άλλους συμβούλους για την αξιολόγηση των αιτήσεων. Η σύναψη των συμβάσεων μπορεί να γίνεται με ή χωρίς διαγωνισμό κατά παρέκκλιση της νομοθεσίας, συμβάσεις που εξαιρούνται και από τον έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου και από τις διατάξεις για τις συμβάσεις έργου. (άρθρο 19)

ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΥΠΑΓΩΓΗΣ ΣΧΕΔΙΩΝ ΣΤΑ ΜΕΓΑΛΑ ΕΡΓΑ

Τα κριτήρια είναι απολύτως οικονομικά. Αναφέρονται: «η βιωσιμότητα της επένδυσης, η φερεγγυότητα του επενδυτή, η προβλεπόμενη αύξηση της απασχόλησης, η περιφερειακή και τοπική ανάπτυξη της χώρας, η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της εθνικής οικονομίας, η τόνωση της επιχειρηματικότητας, η μεταφορά καινοτομίας και υψηλής τεχνολογίας και η αύξηση της εξαγωγικής δραστηριότητας». (άρθρο 2) Δεν αναφέρεται κανένα κριτήριο ένταξης των σχεδίων σε οποιοδήποτε είδος αναπτυξιακού ή άλλου σχεδιασμού.

Ο επενδυτής υποβάλλει φάκελο που περιλαμβάνει επιχειρησιακό σχέδιο και ανάλυση των άμεσων και έμμεσων επιπτώσεων της επένδυσης στην ελληνική οικονομία σε βραχυπρόθεσμο, μεσοπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο ορίζοντα. Η Invest in Greece Α.Ε θα πρέπει να γνωμοδοτεί για τη σκοπιμότητα υπαγωγής του έργου στα  Μεγάλα Έργων σε 15 ημέρες. Η οριστική απόφαση ανήκει στη Διυπουργική Επιτροπή και είναι προφανώς πολιτική. (άρθρο 4)

ΜΕΓΑΛΑ ΕΡΓΑ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΦΟΡΕΩΝ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ

Ο κάθε υπουργός μπορεί να ζητήσει για οποιοδήποτε έργο που εκπληρώνει τα παραπάνω κριτήρια να υπαχθεί στα Μεγάλα Έργα. Στην περίπτωση που ενταχθεί, η Invest in Greece Α.Ε αναλαμβάνει, με την υποστήριξη συμβούλων, τη διενέργεια των διαγωνιστικών διαδικασιών.

Αν προβλέπεται από τη Διακήρυξη, η Σύμβαση ανάθεσης θα κυρώνεται από τη Βουλή.

Για Μεγάλα Δημόσια Έργα που υλοποιούνται με συμμετοχή ιδιωτών για λόγους αποφυγής ανάληψης κινδύνων από το Δημόσιο (!) δεν θα εκπονούνται Οριστικές Μελέτες.

Αν όλες οι γνωμοδοτήσεις, ιδίως σε σχέση με χωροταξικές και περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις, δεν έχουν δοθεί σε ένα μήνα θα θεωρείται ότι η άδεια έχει δοθεί. (άρθρο 6)

Αν νομίσατε ότι το «Επενδύστε στην Ελλάδα Α.Ε.» αποτελεί ευφυολόγημα δικό μας, κάνατε λάθος! Αυτή είναι η απόδοση στα Ελληνικά  του «Invest in Greece A.E.» σύμφωνα με το Νομοσχέδιο «Επιτάχυνση Μεγάλων Έργων». Έτσι είχε αποδοθεί ήδη στο Ν. 3775/09 που είχε ψηφιστεί από την προηγούμενη κυβέρνηση. Ο νόμος αυτός περιελάμβανε όλα όσα αναφέραμε στο προηγούμενο τεύχος του Ε.Δ. εκτός από τις ρυθμίσεις για τον τρόπο υπαγωγής των Μεγάλων Έργων και Επενδύσεων Φορέων του Δημοσίου.

Το νέο Νομοσχέδιο όμως περιλαμβάνει με κάθε λεπτομέρεια και τον τρόπο επιβολής των Μεγάλων Έργων ως Έργων Εθνικής Ωφέλειας. Ο τρόπος αυτός είναι η απόλυτη παράκαμψη της νομοθεσίας για τα «Ειδικά Σχέδια Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης Περιοχών Εγκατάστασης Μεγάλων Έργων». (άρθρο 7)

Τα «Ειδικά Σχέδια...» και «Ειδικές ζώνες προστασίας και ελέγχου γύρω από αυτά» χωροθετούνται και εγκρίνονται με Π.Δ. Αναρωτιέται κανείς  με ποιό τρόπο θα επιβάλλει η κυβέρνηση τη «νομιμότητα» τέτοιων Π.Δ. όταν οι ρυθμίσεις θα έρχονται σε αντίθεση τόσο με τη νομοθεσία όσο και με το Σύνταγμα.

ΠΟΙΑ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΑΚΥΡΩΝΕΤΑΙ ΓΙΑ ΧΑΡΗ ΤΩΝ ΜΕΓΑΛΩΝ ΕΡΓΩΝ

ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΑ: Αναφέρεται ότι τα «Ειδικά Σχέδια» Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης οφείλουν να εναρμονίζονται προς τις επιλογές ή κατευθύνσεις των εγκεκριμένων χωροταξικών πλαισίων αλλά αν δεν υπάρχουν η έγκριση θα γίνεται θα γίνεται μετά από συνεκτίμηση των διαθέσιμων στοιχείων του ευρύτερου χωροταξικού σχεδιασμού. Επειδή καθένας ξέρει ότι (καλά ή κακά) Χωροταξικά Σχέδια υπάρχουν σήμερα, προφανώς η ρύθμιση αυτή τίθεται για να τα θέσει σε αμφισβήτηση. (άρθρο 7, παρ. 1)

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΑ: Δεν εφαρμόζεται η νομοθεσία για την κατάταξη των έργων σε επίπεδα Εθνικό και Περιφερειακό. (άρθρο 7,παρ. 3) Με ΚΥΑ καθορίζονται τα βοηθητικά (προσωρινά)  και τα συνοδά (μόνιμα) έργα. Για τα βοηθητικά είναι εμφανής η παράκαμψη του νόμου για τα λατομεία, για δε τα συνοδά η επιβολή εκτέλεσής τους κατά προτεραιότητα. από φορείς του Δημοσίου και Οργανισμούς Κ.Ω. (άρθρο 11)

ΑΙΓΙΑΛΟΣ: Δεν εφαρμόζεται το άρθρο 14 του Ν. 2971/2001 για τον αιγιαλό και παραλία για τη διαδικασία παραχώρησής τους, (άρθρο 7 , παρ. 4.2) και  παραχωρούνται κατ΄αποκλειστική χρήση.(άρθρο 12)

ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΑ: Οι ρυθμίσεις των Π.Δ. για τα «Ειδικά Σχέδια...» υπερισχύουν κάθε άλλης αντίθετης ή διαφορετικής ρύθμισης Γενικών Πολεοδομικών Σχεδίων, Ζωνών Οικιστικού Ελέγχου. (άρθρο 7, παρ.5)

ΣΧΕΔΙΑ ΠΟΛΗΣ: Εγκεκριμένα ρυμοτομικά σχέδια και πολεοδομικές μελέτες τροποποιούνται και η δημοσίευση των Π.Δ. έχει τις συνέπειες έγκρισης σχεδίου πόλης. (άρθρο 7, παρ. 6.1)

Για την κατασκευή, Μεγάλων Έργων σε χώρους εντός εγκεκριμένων σχεδίων πόλεων επιτρέπονται παρεκκλίσεις από τους ισχύοντες όρους και περιορισμούς δόμησης της περιοχής, καθώς και από τις διατάξεις του Γενικού Οικοδομικού Κανονισμού με απόφαση του Υ.Π.Ε.Κ.Α. (άρθρο 10)

ΕΚΤΟΣ ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΟΜΗΣΗ: Κάθε διάταξη που αφορά όρους και περιορισμούς δόμησης σε εκτός σχεδίου περιοχές δεν έχει εφαρμογή στις περιοχές που οριοθετούνται και σχεδιάζονται ως «Ειδικά Σχέδια...». (άρθρο 7, παρ.7) Οι όροι και οι περιορισμοί δόμησης εγκρίνονται με το Π.Δ.. (άρθρο 10)

ΑΔΕΙΟΔΟΤΗΣΕΙΣ: Με Κ.Υ.Α. ορίζονται οι απαραίτητες μελέτες, σχέδια και λοιπά δικαιολογητικά που πρέπει να υποβληθούν για την έκδοση των οικοδομικών αδειών, η διαδικασία θεώρησης ή ελέγχου, ο χρόνος ισχύος και η διαδικασία αναθεώρησης των αδειών. (άρθρο 7, παρ 8)

ΕΚΔΟΣΗ ΑΔΕΙΩΝ: Οι αρμόδιες για την έκδοση αδειών υπηρεσίες ελέγχουν κατά απόλυτη προτεραιότητα την πληρότητα (μόνο!!!) του φακέλου δικαιολογητικών σε αποκλειστική προθεσμία δεκαπέντε (15) εργάσιμων  ημερών. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με την προθεσμία οι υπηρεσίες ενημερώνουν εγγράφως την «Invest in Greece» για τους λόγους μη συμμόρφωσης και η Διυπουργική Επιτροπή μπορεί να ζητήσει την πειθαρχική διαδικασία σε βάρος των αρμοδίων υπαλλήλων. (άρθρο9)

ΑΝΑΓΚΑΣΤΙΚΕΣ ΑΠΑΛΛΟΤΡΙΩΣΕΙΣ: Έχει ήδη γίνει γνωστό ότι πρόκειται για τις συνοπτικές διαδικασίες των Ολυμπιακών Έργων. Επισημαίνεται ότι: Απαλλοτριώνονται και ευρύτερες ζώνες «ζωτικού χώρου» των Έργων, για δασικές εκτάσεις δεν απαιτείται διαδικασία χαρακτηρισμού από τις Δασικές υπηρεσίες και τα ακίνητα ιδιοκτησίας του Ελληνικού Δημοσίου παραχωρούνται δωρεάν! (άρθρο 14)

ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ: Η αρμοδιότητα του ΣτΕ περιορίζεται σε έργα που διέπονται από το ευρωπαϊκό δίκαιο. Τα υπόλοιπα υπάγονται στο Διοικητικό Εφετείο. (άρθρο 13)

ΔΕΝ ΠΛΗΡΩΝΩ ΔΕΝ ΠΛΗΡΩΝΩ

Πουλημένα τομάρια!

Η χρήση των ελβετικών αυτοκινητόδρομων και οδών ταχείας κυκλοφορίας υπόκειται για όλα τα μηχανοκίνητα οχήματα σε υποχρέωση πληρωμής διοδίων. Για μηχανοκίνητα οχήματα με μέχρι 3,5 t (ΕΙΧ, μοτοσικλέτες και τροχόσπιτα) υπάρχει υποχρέωση ειδικού σήματος (βινιέτας). Πριν από τη χρήση αυτοκινητοδρόμων και οδών ταχείας κυκλοφορίας πρέπει να αγοραστεί μία βινιέτα, η οποία ισχύει για απεριόριστες διαδρομές σε όλους τους αυτοκινητόδρομους και οδούς ταχείας κυκλοφορίας.

Μέλη της Εθελοντικής Ομάδας Δράσης Ν. Πιερίας ταξίδεψαν αυτή την εβδομάδα στο εξωτερικό, βρέθηκαν με ΙΧ επιβατικό αυτοκίνητο στην Ελβετία και αγόρασαν μια vignette. Το κόστος της; 31 Ευρώ για όλο το χρόνο, δηλαδή μέχρι το τέλος του 2010, με τη δυνατότητα χρήσης απεριόριστων διαδρομών, εννοείται και των πολυάριθμων τούνελ της ορεινής χώρας.

Δηλαδή, ο Ελβετός πολίτης πληρώνει 31 ευρώ το χρόνο και έχει τη δυνατότητα να χρησιμοποιεί ελεύθερα ολόκληρο το εθνικό οδικό δίκτυο της χώρας του.

Ο Έλληνας πολίτης, π.χ. ο κάτοικος Κατερίνης που εργάζεται στην Θεσσαλονίκη και πηγαινοέρχεται καθημερινά, πληρώνει 1.344 Ευρώ μόνο γι αυτή τη διαδρομή (20 εργάσιμες Χ 12 μήνες Χ 5,80 ? καθημερινά) και δεν έχει τη δυνατότητα αγοράς εκπτωτικής κάρτας, όπως συμβαίνει σε ολόκληρο τον κόσμο!

Οι Ελβετοί συνάδελφοι των φίλων μας δεν μπορούσαν να το πιστέψουν, λέγοντας: «Αυτό λέγεται κλοπή!». Οι δε πολιτικοί που υπέγραψαν την παραχώρηση της χρήσης των εθνικών μας δρόμων, κάτω από τέτοιους όρους, είναι πουλημένα τομάρια!

Αυτό, το τελευταίο, δεν είπαν οι Ελβετοί! Το είπαν οι Τσέχοι που καθόταν στο ίδιο τραπέζι! Κι εμείς βέβαια τους εξηγήσαμε, πως. απλά «ΔΕΝ ΠΛΗΡΩΝΟΥΜΕ».

Εθελοντική Ομάδα Δράσης Ν. Πιερίας

 

Πάρκο Ελληνικού

ΕΘΝΙΚΟ ΜΕΤΣΟΒΙΟ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ
ΣΧΟΛΗ  ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ  ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΑΣΤΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ

ΤΗΛ 210 7723590-91  FAX 210 7723592,  E-Mail nbelavil@arch..ntua.gr,  http://www.arch.ntua.gr/envlab,  ΠΑΤΗΣΙΩΝ 42, 10682 ΑΘΗΝΑ

ΓΙΑ ΤΟ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ

Έρχονται στιγμές που οι επιστήμονες, είναι αναγκασμένοι να πάρουν θέση απέναντι στις προκλήσεις των καιρών. Οφείλουν να το κάνουν, σύμφωνα με τα κριτήρια και τις αξίες της επιστήμης τους. Οφείλουν να το κάνουν ακόμη με τη συνείδηση ότι αποτελούν μέρος ενός κοινωνικού συνόλου και με επίγνωση των ευθυνών απέναντι σε αυτό. Καθώς η εποχή των «βασιλικών επιστημόνων» έχει παρέλθει - η εποχή δηλαδή που οι επιστήμονες προσανατόλιζαν τις απόψεις τους στις βουλήσεις των ηγεμόνων.

Εκ μέρους της ομάδας του Εργαστηρίου Αστικού Περιβάλλοντος του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου η οποία μελετά το Μητροπολιτικό Πάρκο του Ελληνικού νοιώθω την υποχρέωση να δηλώσω ότι η σημερινή ανακοίνωση περί Μνημονίου με το Κατάρ για το μέλλον του πρώην αεροδρομίου, εξευτελίζει την παράδοση μιας γενιάς πολεοδόμων από τον Αντώνη Τρίτση, τον Γρηγόρη Διαμαντόπουλο, τον Γιώργο Κανδύλη, μέχρι τους σημερινούς ενεργούς συναδέλφους μας, οι οποίοι θεωρούσαν, δίδαξαν και εφάρμοσαν ότι η περιβαλλοντική καταστροφή και το πολεοδομικό αδιέξοδο της Αθήνας, οφειλόταν σε τυχάρπαστες και  αντιεπιστημονικές αποφάσεις, σε ευκαιριακές πολιτικές επιλογές. Οι οποίοι δίδαξαν ακόμη ότι  η πολεοδομία είναι ταυτόσημη έννοια με τη δημοκρατία, τον δημόσιου διαλόγου και το κοινό συμφέρον.

Νοιώθουμε, όπως και δεκάδες άλλοι συνάδελφοι μας, ταπεινωμένοι μαθαίνοντας ότι στα μακρινά εμιράτα ελήφθησαν αποφάσεις για το μέλλον του μεγαλύτερου ελεύθερου χώρου της Αθήνας, ερήμην των θεσμικών οργάνων της δημοκρατίας, αποφάσεις οι οποίες δεν έχουν ουδεμία σχέση με οτιδήποτε ακούστηκε όλα αυτά τα χρόνια ως ανάγκη, είτε από τη μια είτε από την άλλη πλευρά. Αντιλαμβανόμαστε ότι ο επίσημος δημόσιος διάλογος και οι σοβαρές τεκμηριωμένες επιστημονικές προτάσεις είχαν τελικά αμελητέο βάρος μπροστά στο οικονομικό δέλεαρ.

Φαίνεται ότι οι υπεύθυνοι της λήψης των αποφάσεων για το Ελληνικό, αγνοώντας τις σύγχρονες ευρωπαϊκές αντιλήψεις για την πόλη και το περιβάλλον, πείστηκαν από τους Εμίρηδες του Κατάρ, να ακολουθήσουν το χειρότερο και πλέον αντι-οικολογικό οικιστικό μοντέλο του πλανήτη. Το μοντέλο του Ντουμπάϊ!

Νομίζουμε ότι η επιστημονική συζήτηση έχει ολοκληρωθεί. Από την πλευρά μας κάναμε τη μέγιστη δυνατή προσπάθεια, να θέσουμε τις πραγματικές διαστάσεις του προβλήματος και τα ρεαλιστικά σενάρια, ως προς το περιβαλλοντικό και το οικονομικό σκέλος, στο τραπέζι του δημοσίου διαλόγου. Εναπόκειται στην ίδια την κοινωνία, στην αυτοδιοίκηση, στους ενεργούς πολίτες της, να αποφασίσουν ποιόν δρόμο θα ακολουθήσουν σε σχέση με την μέλλον της πρωτεύουσας, αν θα επιτρέψουν δηλαδή ή όχι άλλον έναν αδιέξοδο κύκλο οικοδόμησης και καταστροφής του περιβάλλοντος.

Αθήνα, 23 Σεπτεμβρίου 2010
Νίκος Μπελαβίλας
Επίκουρος Καθηγητής
Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου

Το ΚΕΜΕΒΟ για το Μουσείο της Κάρλας

To KEMEBO για το Μουσείο της Κάρλας

Στις 22-9-2010 στο Δημαρχείο της Ν. Ιωνίας Βόλου  έγινε συνάντηση μετά από πρόσκληση της Προέδρου του Φορέα Διαχείρισης Κάρλας - Μαυροβουνίου- Κεφαλόβρυσου Βελεστίνου  κας. Ιφ. Καγκάλου με τις Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις Ν. Μαγνησίας και Ν. Λάρισας που δρουν στην παρακάρλια περιοχή. Ο σκοπός της συνάντησης ήταν να διαφανεί ο ρόλος που διαδραματίζουν οι Μ.Κ.Ο. στη λήψη αποφάσεων για το περιβάλλον και τον πολιτισμό στην περιοχή αρμοδιότητας του Φορέα. Αποφασίστηκε τελικά να καθιερωθεί ένα κοινωνικό συμβούλιο που θα  συγκαλείται κατά τακτά διαστήματα και παρεμβαίνει , γνωμοδοτώντας για θέματα που σχετίζονται με το έργο της επανασύστασης της λίμνης Κάρλας. Κατά τη διάρκεια της συνάντησης ο Πρόεδρος του ΚΕ.ΜΕ.ΒΟ. - ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΛΙΜΝΑΙΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΡΛΑΣ, της μοναδικής οργάνωσης που δραστηριοποιείται ενεργά από το 2003 στην περιοχή της Κάρλας ,  κ. Σ. Γκανάτσιος εξέθεσε τα σημαντικά περιβαλλοντικά προβλήματα που υπάρχουν κατά τη διάρκεια της εξέλιξης του έργου ανασύστασης της λίμνης Κάρλας με την ύπαρξη πολυάριθμων νεκρών αγελάδων και νεκρών ψαριών στην περιοχή και τόνισε το ρόλο που διαδραματίζει το ΚΕ.ΜΕ.ΒΟ. ως εκφραστής της τοπικής κοινωνίας  και ζήτησε τη συνεργασία με το Φορέα Διαχείρισης Κάρλας σε ό,τι αφορά τον τομέα παρακολούθησης και γνωμοδότησης των τεχνικών έργων και στον τομέα προστασίας του περιβάλλοντος και της πολιτιστικής κληρονομιάς, κάτι που στο παρελθόν δεν είχε γίνει. παρά τις προσπάθειες του ΚΕ.ΜΕ.ΒΟ.

Επίσης, υπέβαλε υπόμνημα  με έγγραφα που αποδεικνύουν τις δραστηριότητες του Μουσείου Λιμναίου Πολιτισμού Κάρλας ,που βρίσκεται στα Κανάλια, ζητώντας από την κα Πρόεδρο να παρέμβει και να ενεργήσει έτσι ώστε να διευθετηθεί το πολύ σοβαρό ζήτημα που προκύπτει από την ύπαρξη στα Κάνάλια  δύο θεματικά όμοιων Μουσείων , δηλ. του Μουσείου Λιμναίου Πολιτισμού Κάρλας που διαχειρίζεται η Μ.Κ.Ο. ΚΕ.ΜΕ.ΒΟ. -το οποίο ήδη υφίσταται και λειτουργεί με μεγάλη δράση και επισκεψιμότητα από το 2005  -και του υπό κατασκευή Μουσείο Φυσικής Ιστορίας και Πόλιτισμού που κατασκευάζει το Υπουργείο Υποδομών και θα το διαχειρίζεται ο Φορέας Διαχείρισης Κάρλας. Το έγγραφο του ΚΕ.ΜΕ.ΒΟ.  αναλυτικά έχει ως εξής:

Η εταιρεία ΚΕ.ΜΕ.ΒΟ., Αστική μη Κερδοσκοπική, ιδρύθηκε το 2003 από ανήσυχους και δημιουργικούς ανθρώπους με σκοπό να αναδεχθεί η πλούσια μνημειακή και γενικά πολιτιστική παράδοση της ευρύτερης περιοχής της λίμνης Κάρλας.  Αξιοποίησε με σεβασμό και «μεράκι» όσο το δυνατό περισσότερες πηγές και συνέλεξε υλικό, αναπαράστησε μέσα που χρησιμοποιούσαν οι κάτοικοι εδώ και πολλά χρόνια πριν, για να εξοπλιστεί το μουσείο που αποτελούσε όνειρο.

Ο ζήλος και η προσπάθεια απέδωσαν.  Ο σύλλογος ενέταξε στο Leader ΙΙ, το έργο μετατροπής ενός παλαιού κινηματογράφου που λειτούργησε στα Κανάλια από το 1973 έως το 1984, σε ΜΟΥΣΕΙΟ ΤΟΥ ΛΙΜΝΑΙΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΤΗΣ ΚΑΡΛΑΣ.  Έκτοτε και μέχρι σήμερα στο χώρο έχει πραγματοποιηθεί πλήθος εκδηλώσεων ενώ οι επισκέψεις ανέρχονται στα 7.000 και πλέον άτομα, από την Ελλάδα και το εξωτερικό.

Παράλληλα, στο πλαίσιο της επαναδημιουργίας της λίμνης Κάρλας και συγκεκριμένα στα πλαίσια της ανάδειξης περιβάλλοντος Κάρλας σχεδιάστηκε από το 2008 και βρίσκεται σε εξέλιξη στα Κανάλια Μαγνησίας (δηλ. στο ίδιο χωριό που έχει την έδρα και τις δραστηριότητές του το Μουσείο Λιμναίου Πολιτισμού Κάρλας)  η κατασκευή ενός αντίστοιχου έργου που αφορά τη δημιουργία Μουσείου, το οποίο σύμφωνα με τη Μελέτη και την Τεχνική Έκθεση ονομάζεται Μουσείο Φυσικής Ιστορίας και Πολιτισμού. Οι δράσεις και οι λειτουργίες που αναφέρονται στη μελέτη για το υπό σύσταση Μουσείο  είναι ταυτόσημες και αντίγραφο των δράσεων ,σκοπών και εκθεμάτων του ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΛΙΜΝΑΙΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΡΛΑΣ, πέραν και της ονομασίας του υπό δημιουργία Μουσείου, η οποία σχεδόν ταυτίζεται με την ονομασία του ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΛΙΜΝΑΙΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΡΛΑΣ.

Το γεγονός αυτό δημιουργεί σύγχυση στους επισκέπτες (μικρούς και μεγάλους) και στους φορείς, καθώς  οι δραστηριότητες του ΚΕ.ΜΕ.ΒΟ. και του ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΛΙΜΝΑΙΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΡΛΑΣ  από πολλούς ήδη και τώρα θεωρούνται δράσεις του υπό σύσταση Μουσείου. Η συμπεριφορά  αυτή με την ίδρυση και λειτουργία του εν λόγω Μουσείου στον ίδιο χώρο αντιβαίνει τις διατάξεις περί αθέμιτου ανταγωνισμού αλλά τις σχετικές Οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Πρέπει να τονιστεί επίσης ότι με την ίδια ως άνω μελέτη και τεχνική έκθεση του 2008 σχεδιάζεται στον οικισμό Στεφανοβίκειο, παρακείμενο των Καναλίων , η κατασκευή και η ίδρυση Κέντρου Πληροφόρησης με ταυτόσημες δραστηριότητες με αυτές του υπό ίδρυση Μουσείου Φυσικής Ιστορίας και Πολιτισμού στα Κανάλια (βλ. σελ. 18-19 & 26-27 της άνω μελέτης).

Την ευθύνη υλοποίησης κατασκευής του υπό σύσταση Μουσείου έχει το Υπουργείο Υποδομών ενώ τη λειτουργία του Μουσείου έχει ο Φορέας Διαχείρισης Λίμνης Κάρλας- Κεφαλόβρυσου- Μαυροβουνίου που συστάθηκε το 2002 με το Ν. 3044/2002.

Παρ' όλες τις επίμονες προσπάθειες που έχουμε καταβάλει για τη συνεργασία με το Φορέα Διαχείρισης Λίμνης Κάρλας- Κεφαλόβρυσου- Μαυροβουνίου, ώστε να υπάρξει συνέργια με στόχο τη βελτιστοποίηση του αποτελέσματος, υπήρξε αδιαφορία. Σας κάνουμε δε γνωστό ότι με το με αρ, πρωτ. 24/21-06-2006 έγγραφό μας που συνοδευόταν από τεύχος ενημερωτικού υλικού σας προτείναμε συνεργασία σε θέματα που αφορούν τη λίμνη Κάρλα ( προστασία περιβάλλοντος και πολιτιστικής κληρονομιάς, ανάπτυξη, οικοτουρισμό και πολιτιστικό τουρισμό).

Πρόκειται ,λοιπόν, για δύο έργα που χρηματοδοτούνται από πόρους των Ελλήνων και Ευρωπαίων Πολιτών και πιστεύουμε ότι δεν υπάρχουν περιθώρια για άγονους ανταγωνισμούς και κονταροχτυπήματα, τη στιγμή που η ονομασία, οι σκοποί και οι δράσεις μας είναι ταυτόσημοι  και η δραστηριότητά μας εκδηλώνεται στον ίδιο χώρο.

Είναι πολυτέλεια ειδικά σε μια δύσκολη περίοδο όπως αυτή που περνάει η χώρα μας να μην αξιοποιείται η δύναμη του εθελοντισμού και της κοινωνίας των πολιτών και να κατασπαταλούνται πόροι για ταυτόσημες δράσεις και έργα.

Απευθυνόμαστε σε σας ως Προέδρου του Φορέα Διαχείρισης Λίμνης Κάρλας- Κεφαλόβρυσου- Μαυροβουνίου που έχετε και τελική ευθύνη του αποτελέσματος, ενός τόσο σημαντικού και φιλόδοξου έργου για την περιοχή μας, να λάβετε υπόψη την ύπαρξη και τις δραστηριότητες του ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΛΙΜΝΑΙΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΡΛΑΣ-ΚΕ.ΜΕ.ΒΟ. , καθόσον στη μελέτη και την τεχνική έκθεση του Υπουργείου Υποδομών αγνοείται πλήρως η ύπαρξη του ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΛΙΜΝΑΙΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΡΛΑΣ, υποχρέωση απαραίτητη από τους Κανονισμούς και τις Οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Επίσης ,να μεριμνήσετε ώστε να γίνει τροποποίηση της άνω μελέτης, με το δεδομένο ότι ήδη υφίσταται και νομίμως λειτουργεί, έχοντας το Βραβείο Καλής Πρακτικής υλοποίησης Ευρωπαϊκού Προγράμματος και   προσφέροντας τα μέγιστα στη βιώσιμη και αειφόρο ανάπτυξη της περιοχής της Κάρλας το ΜΟΥΣΕΙΟ ΛΙΜΝΑΙΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΡΛΑΣ- ΚΕ.ΜΕ.ΒΟ.

Εμείς ως κοινωνία πολιτών, μοναδικός φορέας που δραστηριοποιείται στην περιοχή της Κάρλας, είμαστε ανοιχτοί σε κάθε διάλογο, δεχόμαστε να γίνει  με την πρωτοβουλία του Φορέα Διαχείρισης Κάρλας θεσμός η διαβούλευση με την τοπική κοινωνία , την οποία εμείς αφουγκραζόμαστε και εκφράζουμε , προκειμένου , έστω και τώρα, να έχουμε διαρκή ενημέρωση από σας, να καλούμαστε να έχουμε λόγο και πρόταση, σε θέματα προστασίας περιβάλλοντος, πολιτιστικής κληρονομιάς, εκπαιδευτικών προγραμμάτων, οικοτουρισμού και πολιτιστικού τουρισμού.

Καλούμε και σας να  συμβάλλετε ,ώστε να συντονιστούν όλες οι δυνάμεις των φορέων και να ληφθούν υπόψη όλες οι προσπάθειες απ' όπου και αν προέρχονται για το μέγιστο δυνατό αποτέλεσμα.

Σας επισυνάπτουμε τεύχος με όλη τη δραστηριότητα του ΚΕ.ΜΕ.ΒΟ., καθώς και έντυπα του Μουσείου μας.

Με εκτίμηση
Ο Πρόεδρος του ΚΕ.ΜΕ.ΒΟ.& του ΜΟΥΣΕΙΟΥ
ΣΩΤΗΡΗΣ ΓΚΑΝΑΤΣΙΟΣ